Registratie onderhandse akten is veranderd



Alleen akten waarvan registratie verplicht is gesteld hoeft u nog naar de Belastingdienst te sturen. Een wetswijziging per 1 januari 2013 zorgt voor deze aanpassing.

Tot en met 2012 registreerde de Belastingdienst alle akten. Dat was best een flinke klus, want het gaat om een behoorlijke hoeveelheid. Om die omvang te beperken, volgde een wetswijziging. De verplichting geldt nu alleen nog voor akten waarvoor registratie verplicht is. Op de website van de Belastingdienst vindt u een overzicht van deze akten.

Niet alle belastingkantoren registreren

Om een akte te laten registreren is het voldoende om die naar de Belastingdienst op te sturen of persoonlijk af te geven. De fiscus registreert dan de volgende gegevens: soort akte, naam en adresgegevens van minstens één van de partijen, aantal bladen, aantal exemplaren en aantal renvooien (bijvoegingen, veranderingen of doorhalingen van de tekst). Na registratie stuurt de Belastingdienst de akte weer terug. Let op: registratie van akten is alleen bij een aantal belastingkantoren mogelijk!

Bron: Rendement Uitgeverij

Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën