Notariële akten en gemeentelijke verplichtingen jegens de Belastingdienst



Gemeenten leveren onroerende zaken aan derden. De notariële akte gaat dienen als de factuur van de gemeente, maar wordt niet altijd door de gemeente als een eigen factuur behandeld.

Inleiding
De btw-belaste levering van bouwkavels loopt via de notaris. Deze maakt een afrekening en stort de vergoeding op de bankrekening van de gemeente. Het komt regelmatig voor dat gemeenten voorafgaand aan de levering geen factuur hebben opgemaakt en dit nadien ook niet meer doen. Dit kan indirect grote gevolgen hebben.

EFK Belastingadviseurs is de afgelopen maand drie keer geconfronteerd met een gemeente die door de Belastingdienst is aangesproken op het niet tijdig op aangifte verwerken van de btw-belaste levering van bouwkavels. De gevallen hebben allen gemeen dat de gemeente voor de levering van de bouwkavels zelf geen facturen hebben opgemaakt. Hierdoor was het administratieve systeem niet tijdig bekend met de leveringen en kwamen deze niet in de btw-aangifte terecht, waarin de levering heeft plaatsgevonden. De inspecteur is gestart met het dreigen hiervoor vergrijpboetes op te leggen van 25% en 50% van de verschuldigde btw.

Gemeentelijke praktijk
Gemeentelijke administraties zijn zo ingericht dat de btw-aangifte daaruit kan worden afgeleid. Elke btw-belaste levering waarvoor een factuur wordt opgemaakt, wordt in de aangifte meegenomen. Dit systeem werkt in theorie perfect. Bij de levering van bouwkavels moet ook een factuur worden opgemaakt. Het is echter begrijpelijk dat sommige medewerkers dit niet onderkennen. De notaris heeft immers een akte opgemaakt, er is een nota van afrekening en het geld is al binnen. Een factuur lijkt geen toegevoegde waarde te hebben. Het gevolg van het ontbreken van een factuur is dat het binnengekomen geld in de administratie niet aan een factuur is te koppelen. Het geld gaat ‘zweven’. Zodra bekend is waar het betrekking op heeft, wordt vaak een inningopdracht aangemaakt. Die inningopdracht krijgt de dagtekening van de dag van het opmaken, waardoor de verschuldigde btw alsnog in de administratie wordt verwerkt en meegaat in de aangifte van het kwartaal waarin de inningopdracht is aangemaakt. In deze situatie is de kans zeer groot, dat de door de verschuldigde btw niet in de juiste btw-aangifte is verwerkt.

In alle drie de gevallen stond de verschuldigde btw al klaar om meegenomen te worden in een volgend tijdvak. De fiscus zou (uiteindelijk) dus niets te kort komen. Desondanks dreigen inspecteurs met vergrijpboetes. Een goed gesprek wil in een dergelijk geval nog wel eens helpen. Het is echter beter om bij elke levering van bouwkavels vooraf een factuur op te maken en deze aan de akte te hechten. De gemeente voldoet daarmee ook aan de wettelijke plicht voor het opmaken van een factuur. De notarisafrekening kwalificeert namelijk nimmer als zodanig en de akte slechts als daarin bewust onderdelen worden opgenomen. Als u de lijst met factuurvereisten legt naast de notariële akte, zult u constateren dat de meeste akten niet zullen voldoen aan de factuurvereisten. De gemeente die ‘in control’ willen zijn, zullen dus zelf een btw-factuur opmaken.

Colofon:
Gert Vos is senior adviseur bij EFK Belastingadviseurs. Voor meer informatie  info@efkbelastingadviseurs.nl, 072-535 05 25.

Reacties

1 reactie to “Notariële akten en gemeentelijke verplichtingen jegens de Belastingdienst”

Trackbacks

Lees wat andere bezoekers melden over dit artikel!
  1. Notariële akten en gemeentelijke verplichtingen jegens de Belastingdienst « BrinckStaete says:

    […] Bron […]



Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën