Moet ik mijn nieuwe auto vóór 1 juli 2012 kopen?



Dit jaar worden de fiscale regels voor een auto van de zaak ingrijpend gewijzigd. Per 1 juli verandert de bijtelling, en ook de regels voor de BPM worden per die datum fors aangepast. Betekent dat nu dat ik in alle gevallen het beste vóór 1 juli een nieuwe auto kan kopen?

Antwoord
Nee, dat is niet het geval. Dat hangt er van af welke auto u wilt gaan kopen.
Als u overweegt om een zuinige auto te kopen met een lage bijtelling voor privégebruik, doet u er verstandig aan om nog vóór 1 juli 2012 uw nieuwe auto te kopen. Per die datum veranderen de CO²-grenzen voor BPM-vrijstelling en de lage bijtelling.
Door het aanpassen van de CO²-normen, in drie jaar tijd met vijf stappen, wordt de bijtelling voor heel wat auto’s een stuk hoger. Zo vallen de Citroën C1, Toyota Aygo of Peugeot 107 vanaf 1 juli 2012 niet langer onder de 14% bijtelling, maar onder de 20%. Een Volkswagen Passat gaat medio dit jaar van 20% naar 25% bijtelling.

En volgens de Vereniging Auto van de Zaak zijn er vanaf 1 juli nog maar vier diesels die voor de 14% bijtelling in aanmerking komen. Dat zijn de Seat Ibiza, de Skoda Fabia, een Smart en de VW Polo. Tot 1 juli kunt u nog kiezen uit dertien dieselmodellen met 14% bijtelling. Op de site groenopweg.nl kunt u bij Selecteer auto’s op milieucriteria de CO²-uitstoot van de auto van uw keuze terugvinden om de bijtelling voor privégebruik te bepalen.

Als u een auto met 14% of 20% bijtelling vóór 1 juli 2012 koopt, kunt u de lage bijtelling nog voor vijf jaar veilig stellen. Zie ook BelastingBelangen, oktober 2011: Belastingplan 2012: regel een zuinige auto vóór 1 juli 2012. Zorgt u er dan wel voor dat het kenteken van de auto vóór 1 juli op uw naam staat. U kunt de lage bijtelling nog maximaal vijf jaar benutten, zolang de auto in die periode geen andere eigenaar én geen andere gebruiker krijgt.

Ook de BPM wordt flink aangepast. De CO²-norm voor de BPM-vrijstelling wordt per 1 juli aangescherpt. Dat betekent dat de BPM op een Citroen C1 1.0 50kW 5d Ambiance, met een uitstoot van 103 gram CO² per km, per 1 juli € 620 hoger wordt. Zie op berekenjeautokosten.nl onder Waarom je nu een belastingvrije auto moet kopen voor een overzicht van auto’s waarvan de BPM-vrijstelling vervalt.

Er komt ook een systeemwijziging in de BPM. Welk bedrag aan BPM verschuldigd is, hangt nu nog voornamelijk af van het type motor (benzine, LPG of diesel) en de catalogusprijs van de auto. Dat verandert naar een stelsel gebaseerd op de CO²-uitstoot van de wagen. Die omschakeling heeft – opmerkelijk genoeg – tot gevolg dat de BPM op relatief vervuilende auto’s afneemt. Bijvoorbeeld voor een Porsche Cayenne met een CO²-uitstoot van 270 gram per kilometer: de verschuldigde BPM daalt in de komende vier jaar met maar liefst € 6.492. Voor de aanschaf van deze auto kunt u beter even wachten. De bijtelling verandert niet per 1 juli, die blijft 25%, maar de BPM gaat wel een stuk omlaag. Maar voor een zuinige Renault Twingo, met een CO²-uitstoot van 109 gram per kilometer, vervalt de BPM-vrijstelling en gaat u dat in 2015 € 1.131 BPM kosten.

Uit de autobrief bij het Belastingplan 2012 blijkt dat er sprake van een schoksgewijze aanpassing van de BPM. Dat creëert specifieke instapmomenten. Een voorbeeld: voor de Renault Megane Estate is de BPM van € 4.433 in 2011 gedaald naar € 4.134 in het eerste halfjaar 2012. Per 1 juli 2012 stijgt de BPM voor deze Megane naar € 5.136 tot eind 2012, om daarna jaarlijks weer lager uit te vallen. Zie ook onderstaande tabel, auto’s en BPM voor meer voorbeelden.

U ziet het: met een goede timing kunt u bij de aankoop van een nieuwe auto flink geld verdienen. Of beter gezegd: besparen.

Bron: BelastingBelangen

Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën