Kansen van social media voor fiscalisten



De ervaren fiscalisten zijn nog niet erg actief in de sociale netwerken, zo schreef Martijn Betgem in een artikel over de Social Network Fiscalist. De redenen hiervoor zijn divers, maar komen vooral neer op het bekende gezegde ‘Onbekend maakt onbemind.’ En dat is jammer, want het gebruik van sociale media kan de fiscalist zeker diensten bewijzen. Uitgangspunt bij het gebruik van social media is voor vrijwel alle gebruikers communicatie en interactie, die kan leiden tot bijvoorbeeld kennisverwering of een vergoting van je netwerk. Dit laatste geldt zeker voor het zakelijk gebruik van social media. En in de wetenschap dat je doelgroep zich ook steeds meer op sociale netwerken bevindt, is het niet moeilijk om te begrijpen dat je je potentiële klanten daar kan vinden.

In Amerika is een grote franchiseclub van fiscalisten genaamd H&R Block erg actief in social media. Zij tonen aan dat wachten niet meer hoeft, maar dat de huidige online netwerken voldoende mogelijkheden (lees: nut) bieden om je als fiscalist te profileren en je klanten te helpen.

H&R Block is een franchiseformule voor belastingadviseurs. Omdat het bij belasting-adviseurs ‘alleen maar’ over belastinginformatie gaat, ligt het zwaartepunt van hun werk rondom april als iedereen aangifte moet doen. Maar door het jaar heen, zijn er genoeg aanknopingspunten om met de belastingbetaler in contact te komen. Rond september is het bijvoorbeeld interessant om mensen te wijzen op de de belastingvoordelen in relatie tot opleidingen. Zo zijn er vele thema’s waarmee je als fiscalist het hele jaar door je klanten kunt blijven informeren.

H&R Block zet diverse sociale platformen in om de communicatie en interactie met haar klanten te verbeteren. Zo creëren ze multiple touchpoints per jaar.

Twitter wordt ingezet voor Customerservice, voor luisteren en voor interactie. Nu ze meer dan tweeduizend volgers hebben kunnen ze Twitter ook proactief gaan inzetten voor promotie van (nieuwe) diensten. Als ze dit goed doen, dan zullen die tweeduizend volgers op Twitter de boodschap voor je uitdragen door middel van een zogenaamde retweet, waarmee hún volgers ook geïnformeerd worden. Vroeger noemden we dit viral marketing. En zodra een belastingbetaler met de fiscalist via Twitter in gesprek gaat, zullen vele anderen dit gesprek kunnen volgen door de openheid van het systeem. Dit leidt tot grotere naamsbekendheid.

Yahoo Answers wordt door H&R Block ingezet om hun belangrijkste asset – namelijk de 100.000 taxprofessionals – aan de wereld te tonen. Een actieve groep adviseurs heeft inmiddels ruim 6.000 vragen beantwoord op Yahoo Answers. Hiermee bewijzen ze een dienst aan de belastingbetaler wat het algemene profiel van de fiscalist goed doet, in het bijzonder die van de H&R-fiscalist.

– Tweetups (Twitter Meetups): Er zijn via Twitter al vele bijeenkomsten georganiseerd waar de adviseurs mensen echt ontmoeten en face to face advies geven en vragen beantwoorden. Het belangrijkste doel van al deze sociale activiteit is het verbeteren van de interactie met de klant.

Nu denk je wellicht als fiscalist: Als ik dit allemaal gratis moet weggegeven, waar haal ik dan mijn inkomsten nog vandaan? Ik kan je vertellen dat door de enorme groei van het gebruik van sociale media de belastingbetaler altijd wel ergens iemand vindt die zijn eerste prangende vragen kan beantwoorden. Als jij diegene bent, heb je grote kans dat na het gratis advies een klant bij je langskomt om zijn hele belastingadvies door je te laten uitvoeren. Geef de basics gratis weg, en je zal verdienen aan de langdurige relatie die je vervolgens opbouwt met een enthousiaste follower.

Martijn Verver is Client Services Director bij Headline Interactive

Reacties

1 reactie to “Kansen van social media voor fiscalisten”

Trackbacks

Lees wat andere bezoekers melden over dit artikel!
  1. […] juni 9, 2009 door martijnverver Deze post is eerder geplaatst op FISCALIO.nl […]



Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën