H&R Block – Are you sure your taxes were done correctly? Let’s FaceBook!



Onlangs schreef Martijn Verder op Fiscalio.nl het artikel ‘Kansen van social media voor fiscalisten’. Daarin beschreef hij dat het gebruik van sociale media, de fiscalist zeker diensten kan bewijzen. Uitgangspunt bij het gebruik van social media is voor vrijwel alle gebruikers communicatie en interactie, die kan leiden tot bijvoorbeeld kennisverwering of een vergoting van je netwerk. Als voorbeeld gaf Martijn de site van H&R Block. Voor mij een reden om het e.e.a. eens langs te lopen qua social networking en look-and-feel van de site.

Nog even kort wat ze doen: “H&R Block, operates in tax and business services under the brands H&R Block and RSM McGladrey. H&R Block provides income tax return preparation and related products to clients in the United States, Australia, Canada and the United Kingdom through its retail offices, software, and online. RSM McGladrey offers national accounting, tax and business consulting services to mid-sized businesses.”

Als je op de landingpage terecht komt, tref je een typisch Amerikaanse site aan. Foto’s met lachende gezichten, succesvol, diverse tooltjes en een stevige menubalk. De boodschap van de site is wel direct duidelijk: ‘Are you sure your taxes were done correctly?’. Ook de video (gevonden op YouTube), speelt direct in op het gevoel dat je ergens teveel hebt betaald. Jouw belastingadviseur kan toch ook een fout maken? Wij doen dat niet. Dat is een beetje het idee.

Als je vervolgens verder klikt, dieper in de site, dan word je toch wel overrompeld door alle afbeeldingen, kreten en pakketten die je kan afnemen. Het kost moeite om het juiste ‘online tax pakket’ te kiezen. Uiteraard kan je ook een H&R Block MasterCard bestellen (zijn ze gek op in de USA).

Als we bij H&R Block Digits kijken  dan wordt de site nog drukker. Een look-and-feel die mij als Nederlander niet bijzonder aantrekt. Je treft er wederom video’s aan, een toepassing om de site op je mobiel te gebruiken, widgets om op je eigen site of weblog te zetten en een overzicht van de social media waar men actief is zoals MySpace, FaceBook en YouTube. Al werkt de MySpace link niet; ik kom op de index van MySpace terecht. Erg onhandig. En dom, want als je FaceBook  bekijkt, zie je waar de kracht van social media ligt.

H&R Block heeft ruim 1.700 fans en je komt (ex) medewerkers en connecties tegen die een goed woordje doen voor H&R Block.  Zoals deze ‘I really enjoyed my experience using H&R Block’s Online Signature product. I prepared my return myself online and then had a tax professional review and file it. I liked having control of the data entry so that I could make some of the decisions myself with the security of knowing that it would be reviewed by a tax professional in case I made any…”. En het leuke is, je zou ‘vrienden’ met deze consument op FaceBook kunnen worden om nog meer over zijn ervaringen te vernemen.
 
H&R Block is een bomvolle site die listig is opgebouwd. Een concept dat we in Nederland nog niet kennen in zo’n formaat. We kennen wel wat kleine websites die zich voornamelijk toeleggen op de aangiften IB. Maar dat is het dan wel. Natuurlijk zijn er accountants- en belastingadvieskantoren die ook een vergelijkbaar online pakket aanbieden, maar zeker niet zo uitgebreid en zeker niet zo verankerd in de social media..

Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën