Hoge bijtelling dupeert zakelijke rijder, VZR start petitie



VZR vindt de nieuwe fiscale plannen voor de bijtelling “terug naar af”. De gemiddelde leaserijder gaat er flink op achteruit en alle energie en investeringen om CO2-zuinige auto’s en elektrische auto’s op de weg te krijgen blijkt van korte duur.

Gisteren zijn voorstellen voor Autobrief 2 naar buitengekomen. Staatssecretaris Wiebes wil voor alle auto’s met ingang van 1 januari 2017 de bijtelling verhogen naar 22%. Dit gaat vooral de berijders die nu in een auto met 14% bijtelling rijden flink extra geld kosten als zij na 1 januari 2017 aan het eind van het leasecontract zitten.

In 2014 viel 40% van de zakelijke auto’s in de categorie met 14% bijtelling. Deze berijders gaan bij het uitzoeken van een nieuwe auto nu ook 22% bijtelling betalen. Deze verhoging van 8% bijtelling kost een berijder € 2.400,- bruto per jaar (bij een auto met een gemiddelde consumentenprijs van € 30.000,-).

Een uitzondering wordt gevormd voor de 100% elektrische auto’s. Daarvoor geldt een bijtelling van 4%. Maar dan mag de auto van politiek Den Haag ook weer niet duurder zijn dan € 50.000. Binnen de 100% elektrische auto’s wordt dus een extra uitzondering gemaakt. Bijvoorbeeld Teslaliefhebbers zijn daarmee de klos.

Plug-in hybrides hebben amper de kans gekregen om een succes te worden. Er is nog geen optimale laadinfrastructuur terwijl er al wel veel investeringen gedaan zijn en ook berijders hebben niet de gelegenheid gekregen om te leren de plug-in op een duurzame manier te gebruiken. Ergo: voornamelijk elektrisch rijden.

Eens te meer blijkt hoe korte termijngericht onze overheid te werk gaat. Lage bijtelling is het meest effectieve CO2 sturingsmiddel gebleken de afgelopen jaren. Daarnaast benaderde de lage bijtelling veel meer de realiteit van het daadwerkelijk genoten privévoordeel. Eerder berekende VZR dat een bijtelling tussen de 10% en 15% eigenlijk reëel zou zijn. Dit is ongeveer evenveel als onze buurlanden Duitsland en België vragen aan zakelijke rijders.

Kortom de status met de nieuwe plannen: te hoge bijtelling, geen opstapje naar betalen voor gebruik, geen stimulering van het milieu en belangrijk, geen alternatief of keuzevrijheid voor mensen die geen leaseauto meer willen, maar een mobiliteitsbudget of een contante vergoeding voor het zakelijk vervoer. Terug bij af!

De komende weken bindt VZR de strijd aan, om te beginnen met een petitie voor de bijtelling in het algemeen en die van plug-in hybrides in het bijzonder; http://www.vzr.nl/nieuws/details/teken_onze_petities.

Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën