De toekomst van de belastingadviseur



Er ligt een nieuw jaar voor ons. Tijd om de balans op te maken: heeft u al een analyse gemaakt van de kansen en de bedreigingen die zich in 2014 hebben voorgedaan? Hoe gaat u dat in 2015 aanpakken? Hoe zou u reageren als onderstaand nieuwsbericht verschijnt?

PERSBERICHT:  AH start service voor belastingaangifte

Albert Heijn gaat met ingang van 1 februari 2014 een belastingaangifteservice verzorgen. Klanten kunnen inloggen op een nieuw portaal, waar men gegevens kan invullen en waarbij door middel van toelichtende teksten en het beantwoorden van verschillende vragen uitleg krijgt over de aangifte. Uiteindelijk wordt de aangifte via de server van AH naar de Belastingdienst gestuurd en de gebruiker ontvangt een door de Belastingdienst gecertificeerde ontvangstbevestiging. Vooruitlopend op nieuwe wetgeving heeft AH een convenant gesloten met de Belastingdienst op grond waarvan de definitieve aanslag alsmede een eventuele teruggaaf binnen 10 werkdagen worden gerealiseerd. Daarna volgt een periode van 18 maanden waarbinnen de aangifte kan worden herzien. AH brengt hiernaast ook een door de Belastingdienst gecertificeerde rittenadministratie op de markt en gaat medio 2014 starten met een online administratieservice, via een web based systeem met gegevensopslag in de cloud.

Dit bericht is vorig jaar door een fiscale uitgever rondgestuurd en geplaatst op NuJij.nl. Het is een fictief bericht, maar zou zomaar in de toekomst waarheid kunnen worden! Want wie heeft tegenwoordig nog branche-exclusiviteit? Internet, automatisering, de crisis, maar ook verscherpte regelgeving (compliance en toezicht) zetten de business as usual onder druk.

Albert Heijn afhaalpunt voor boeken en andere zaken

Als Albert Heijn belastingaangiften zou gaan verzorgen, zou u dat nog verbazen? Bol.com ziet Albert Heijn als een afhaalpunt voor bestellingen. De markt is namelijk van iedereen; het gaat er vooral om wie de ‘marketing power’ heeft. Of u dat nu leuk vindt of niet.

Oplossingen voor hun probleem

Maar wat willen uw klanten? Weet u dat? Of vult u hun behoeften voor uzelf in? Klanten willen eigenlijk maar één ding: zij willen oplossingen. Oplossingen voor hun problemen.

Wat zoekt de klant?

Ik heb gemerkt dat klanten vooral op zoek zijn naar een adviseur die goed aanvoelt wat hij of zij kan betekenen voor de klant. Maak duidelijk wat u kan betekenen door hier helder en duidelijk over te communiceren. De ene klant is de andere niet. Kijk goed welke klant bij u past en welke niet. Kijk goed welk personeelslid het beste bij de klant past. Stem zaken goed met elkaar af.
Start – voor het te laat is – in 2015 de zoektocht naar wat u ECHT voor uw klanten kan betekenen.

Geschreven door Barbara Rijskamp, fiscalist bij Rijskamp Fiscaal.

Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën