De Social Network fiscalist komt eraan!



Ik sprak van de week op Twitter met een student Fiscale Economie over de deelname van fiscalisten op internet en social media. Over actief deelnemen op weblogs, social networks en microblogging. Ook hij merkte op dat de meer ervaren fiscalist niet deelneemt aan dit soort activiteiten. De redenen die hij aandroeg waren de werkdruk, desinteresse (wat is het nut?) en het gebrek aan inzicht in het hoe en waarom. Men kent het van horen zeggen, maar dat is het dan wel. Kortom: weinig animo onder de fiscalisten, zoals ik al eerder beschreef.

Hij stelde verder dat de jongere generatie, dus de toekomstige fiscalist, wel steeds vaker actief is op internet. En dit is begonnen bij Hyves. Een profiel aanmaken en ‘vrienden maken’. Van daaruit is een zekere mate van interactiviteit ontstaan, waardoor er een zeker nut aan het daglicht is gekomen; het is ergens nuttig voor. Vooral die groep spreidt nu zijn vleugels langzaam uit over het internet en zijn – naast LinkedIn – ook bijvoorbeeld actief op Twitter. Het lijkt een beetje te werken als een (drugs)verslaving; van het een komt vaak het ander. Maar dan in positieve zin.

Ook sprak ik laatst een student Fiscaal Recht die bezig is met twee websites op te zetten. Hij gebruikt social media als bron en promotie van zijn toekomstige sites. Relaties aangaan en kijken waarmee je elkaar verder kunt helpen. De ware essentie dus van social networking.

Het lijkt erop dat de aankomende fiscalist steeds vaker actief op het internet zal zijn en daar ook het nut van in gaat zien. Dat betekent dat de straks ervaren fiscalist, dan dus ook ervaren is met internet en al zijn toepassingen. En vooral ook het nut. Een mooi vooruitzicht!

Reacties

4 Reacties to “De Social Network fiscalist komt eraan!”
  1. In Amerika is een grote franchiseclub van fiscalisten genaamd HR Block erg actief in social media. Zij tonen aan dat wachten niet meer hoeft, maar dat de huidige online netwerken voldoende mogelijkheden (lees: nut) bieden om je als fiscalist te profileren en de klanten te helpen.

    H&R Block is een franchiseformule voor belastingadviseurs. Omdat het bij deze adviseurs alleen maar over belastinginformatie gaat, ligt het zwaartepunt van het werk rondom april als iedereen aangifte moet doen. Maar door het jaar heen, zijn er genoeg aanknopingspunten om met de belastingbetaler in contact te komen. Rond september is het bijvoorbeeld interessant om mensen te wijzen op de de belastingvoordelen in relatie tot opleidingen. Zo zijn er vele thema’s waarmee H&R Block het hele jaar door klanten kan blijven informeren.

    H&R Block zet diverse sociale platformen in om de communicatie en interactie met haar klanten te verbeteren. Zo creëren ze multiple touchpoints per jaar.

    – Twitter wordt ingezet voor Customerservice, voor luisteren en voor interactie. Nu ze meer dan tweeduizend volgers hebben kunnen ze Twitter ook proactief gaan inzetten voor promotie.

    – Yahoo Answers wordt ingezet om hun belangrijkste asset – namelijk de 100.000 taxprofessionals – aan de wereld te tonen. Een actieve groep adviseurs heeft inmiddels ruim 5.000 vragen beantwoord op Yahoo Answers.

    – Tweetups: Er zijn al vele tweetups georganiseerd waar de adviseurs mensen ontmoeten en face2face advies geven en vragen beantwoorden. Het belangrijkste doel van al deze scoiale activiteit is vebeteren van de interactie met de klant.

  2. @ Martijn, klinkt goed, maar dat is wel ‘niet NL’ gericht en mijn post gaat juist over de NL fiscalist/belastingadviseur. Ik heb de URL van H&R Block (hrblock.com) gevonden en ga dat eens bestuderen. Leuk voor een volgende post. Ik ben niet verbaasd dat US ons weer eens voor is. Leuke reactie!

  3. Martijn Betgem says:

    @Richard, erg jammer. Ik heb me aangemeld bij legal360.nl. Niets vernomen. Twee maal een email gestuurd naar de redactie. Nooit iets vernomen. Twijfelachtig

Trackbacks

Lees wat andere bezoekers melden over dit artikel!
  1. […] zijn nog niet erg actief in de sociale netwerken, zo schreef Martijn Betgem in een artikel over de Social Network Fiscalist. De redenen hiervoor zijn divers, maar komen vooral neer op het bekende gezegde ‘Onbekend maakt […]



Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën