80% starters heeft vertrouwen in woningmarkt



Zo’n 80 procent van de starters op de woningmarkt ziet komend jaar met vertrouwen tegemoet. Ruim de helft verwacht een stijging van het aantal verkochte huizen. Bijna eenzelfde percentage (45%) overweegt komend jaar een huis te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder starters op de woningmarkt in opdracht van Nationale-Nederlanden. Slechts 17% van de starters weet exact welk hypotheekbedrag ze kunnen krijgen. Toch willen bijna 2 op de 3 starters eerst de financiën op orde hebben, voordat ze op zoek gaan naar een koopwoning.

Een ruime meerderheid (69%) van de starters vindt het op dit moment een gunstige periode om een huis te kopen. 45% van de starters overweegt komend jaar een huis te kopen. Zeven op de tien willen dat samen met hun partner doen, de overigen alleen. De ondervraagden zijn over het algemeen optimistisch over de toekomstige financiële situatie. Ruim een kwart (28%) voorziet het komende jaar een verbetering van de persoonlijke financiële situatie. De helft (53%) verwacht dat het komende jaar het financieel plaatje gelijk blijft. Daarmee is de Nederlandse starter over het algemeen positief gestemd, slechts 16% voorziet een verslechtering van de financiële situatie.

Zorgen over betaalbaarheid woning
Eén op de drie starters maakt zich zorgen of hij wel een koopwoning kan betalen. Slechts 17% weet exact welk hypotheekbedrag ze kunnen krijgen. Toch is voor 77% van de starters het daadwerkelijk rond hebben van het financiële plaatje erg belangrijk. Voor die groep kan de recent geïntroduceerde hypotheektoezegging van Nationale-Nederlanden een uitkomst zijn. Met hypotheektoezegging krijgen starters eerst inzicht in wat ze kunnen lenen en een comfortabel gevoel dankzij de toezegging voor een hypotheek.

Weinig starters schakelen makelaar in tijdens oriëntatiefase
De grote meerderheid van de starters oriënteert zich online voor een koophuis. Funda wordt daarbij het meest genoemd. Opvallend is dat één op de tien starters zelf gaat kijken in de gewenste buurt, eenzelfde aantal maakt juist gebruik van de open huizen dagen die geregeld worden georganiseerd. Slechts 7% van de starters zegt tijdens de oriëntatiefase een makelaar in te schakelen. Vier op de tien starters hebben inmiddels gesproken met een adviseur. Voor een kwart van de gevallen is dat de bank, de grote meerderheid (64%) spreekt met een onafhankelijk adviseur.

financiële rompslomp meest vervelend
De financiële rompslomp wordt door een grote groep (61%) als het meest vervelend gevonden van het kopen van een huis. Zo ook de enorme kostenpost die de aanschaf van een huis betekent. Daartegenover is het naar eigen inzicht kunnen inrichten en het hebben van een eigen ruimte het leukste aan een eigen huis. Een bijkomend voordeel hebben huizen met een tuin; een kwart van de ondervraagden vindt het leukste van een nieuw huis dat ze de tuin onder handen kunnen nemen.

Over Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden Bank is een onderdeel van Nationale-Nederlanden, met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende financieel dienstverleners van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden al 170 jaar actief. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.

Onderzoeksverantwoording
Onafhankelijk onderzoeksbureau TNS NIPO heeft in opdracht van Nationale-Nederlanden een onderzoek gedaan onder starters op de hypotheekmarkt. In totaal hebben 521 starters aan het onderzoek meegewerkt. Het ging om starters die in januari 2013 hebben aangegeven dat ze het voornemen hadden om een huis te gaan kopen. Het onderzoek is online gehouden onder de TNS Nipo Base. De veldwerkperiode liep van 29 oktober tot en met 5 november.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Of kies uit nieuws categorieën