7% bijtelling stimuleert niet



Alle CO2 normen worden vanaf 2012 jaarlijks aangescherpt en dit betekent voor alle zakelijke rijders minder keuze uit auto’s met een lage bijtelling. Een (electrisch) lichtpuntje was de verruiming van de 0% categorie voor de zeer zuinige auto’s. Met dit lichtpuntje wordt nu echter korte metten gemaakt.

Er zijn inmiddels twee auto’s op de markt die in de 0% bijtellingscategorie voor volume hadden kunnen gaan zorgen. Dit zijn de Opel Ampera en de Nissan Leaf (zie bijlage voor auto’s in de beoogde 0% categorie). VAVDZ heeft het vermoeden dat dit vooruitzicht in Den Haag als “te heet” onder de financiële voeten werd gezien. Na een paar simpele kamervragen bleek er al een compleet uitgewerkt voorstel te liggen voor een nieuw 7% bijtelllingstarief. Dit tarief vervangt het 0% tarief.

Dit betekent dat auto’s zonder CO2 uitstoot die tot op heden vrijgesteld waren van bijtelling nu ook 7% moeten gaan betalen. In plaats van een verbetering, een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie.

VAVDZ voorzitter Martin Huisman hierover: “De categorie van de 0% bijtelling heeft geen volume en zou dit ook niet gaan krijgen met de verruiming naar 50 gram CO2. Het afschaffen van de 0% categorie is financieel daarom helemaal niet nodig. Deze categorie is bedoeld om shonere en zuinigere auto’s te stimuleren. Nul procent bijtelling spreekt tot de verbeelding, zeven procent niet. Met deze maatregel ontneem je een belangrijke stimulans voor zowel berijders, bedrijven als fabrikanten in het streven naar schoon en zuinig.”

De Tweede Kamer stemt op 17 november 2011 over de fiscale wetsvoorstellen voor 2012. Berijders die actueel op de hoogte willen blijven kunnen hun eigen “bijtellingalert” activeren op de gelijknamige site.

Bron: www.verenigingautovandezaak.nl/

Laat je mening horen!

Laat een reactie achter.
mocht je een afbeelding wensen bij je reactie, klik dan hier gravatar!

Of kies uit nieuws categorieën